• Teaching
  • »
  • Teaching Investigative Journalism

Teaching Investigative Journalism

Mark_Hunter
Dr. Mark Hunter

In cooperation with MTI Egyptian University, ARIJ Network, AREACORE has arranged a 12 day training course titled “Towards New Approaches in Teaching Investigative Journalism in Arab Universities”, from 3-14 September 2015 in Cairo. Faculty from a number of 7 different Arab universities were present, including Oman, Qatar, Algeria, Palestine, Iraq, Jordan and Egypt. The first 4 days were dedicated for Paris-based scholar, teacher and IRE award winning investigative author Mark Lee Hunter. During these days the question of why investigative journalism is coming back, its importance to both students and teachers, steps of story based inquiry, challenges of teaching investigative journalism in Arab universities were discussed. Participants including academia and PhD students expressed the importance of such training courses in improving media education in the Arab world.

The first five days of the training where facilitated by trainers of ARIJ (Arab Reporters For Investigative Journalism):

The complete agenda: ARIJ workshop 0915 Agenda

ARIJ workshop 0915 Agenda_Seite_1

Some comments of the participants:

TIJ_6
Dr. Abdelqader Saleh

(AREACORE) شكرا
لمنحي فرصة حضور البرنامج التدريبي الخاص بالتحقيق الصحفي الاستقصائي فقد حقق لي فائدة علمية كبيرة واطلعت على تفاصيل لن لكن لأعرفها لولا حضوري هذا البرنامج التدريبي الهام وكنت متحمس جدا قبل المشاركة لأنني على ثقة بأن هذا البرنامج سيعود بالفائدة على مجتمعاتنا العربية اذا ما تفهم ودعم صانعي القرار الدور الكبير الذي يمكن أن يلعبه الصحفي الاستقصائي في دعم مسيرة النهوض والتنمية في عالمنا العربي … تقبلوا فائق احترامي
د عبد القادر صالح معروف / كلية الإعلام -الجامعة العراقية -بغداد

Sahar_Inas_Sami
Dr. Sahar Khalifa Salem

تتقدم كليتنا ( كلية الاعلام – الجامعة العراقية) بجزيل الشكر والتقدير الى (ارياكور) وفي مقدمتها
الدكتورة كارولا وكل اعضاء (ارياكور) والى جامعة برلين الحرة على رعايتهم الكريمة للدورات التدريبية التي شاركت فيها كليتنا لهذا السنة سواء في اكاديمية التربية الإعلامية والرقمية في بيروت او دورة الصحافة الاستقصائية في القاهرة. كما اتقدم انا شخصيا بجزيل الشكر والتقدير الى (ارياكور) على رعايتها لدورة الصحافة الاستقصائية في القاهرة كوني احد المشاركات في هذه الدورة واشكر الدكتورة ايناس ابو يوسف على ادارتها وتنظيمها الجيد للدورة والى شبكة (اريج) الشريك الفعال في هذه الدورة. لقد حققت الدورة فائدة علمية حقيقية واضافت لي معارف واطلعت على خبرات تستحق الوقوف عندها وسعدتُ كثيرا بالتعرف على مجموعة ممتازة من اساتذة وطلبة الجامعات العربية.
اتمنى الدوام لهذه الشراكة بين جامعاتنا العربية تحت مظلة (ارياكور)

تحياتي وتقديري  د.سحر خليفة

Article about lecturer Mariam Al-Farsi (Oman) speaking at the event

Article of attendee Tawfik Afify (Qatar), who wrote his first investigative piece after the event

 

Hunter_Abouyoussef_Al-Sherif_Al-SabbaghTIJ_MTI_ARIJ_AREACORERana_2Maryam_Al-FarsiDabbous_Hunter_2

TIJ_participants

© 2023 AREACORE · Powered by Wordpress · Designed with the Elementor Pagebuilder

Consent Management Platform by Real Cookie Banner